Thursday, November 11, 2010

pesakit saya jiwa saya

salam semua...
Arghhhhhhh GERAMMMMMM!!!!!!

Geram bila ada orang sakiti pesakit saya..macam korang jugak kan..kalau ada orang sakiti hati korang, korang kompem rasa GERAMM...kan3..

Lidah ibarat pisau yang tajam..memang tension bila orang kata kat kita kan..aduhai nak balas karang last2 tak jadi jugak..huh SABOR itu perlu..


Pesakit saya jiwa saya..hmmm kadang-kadang heran aku ngan mulut-mulut orang nie..ada ke orang yang tengah sakit boleh dimarah nyer..huh sungguh tidak patut..memang la nama pun pesakit...lain orang lain perangai nyer...ada orang suka marah-marah tak tentu pasal bila dia sakit..ada orang senyap je...nama pun pesakit..secara fizikal kita tengok dia sakit luaran..tapi dalaman Allah je yang tau..perasaan nak marah-marah dan tak sabar dengan dugaan yang Allah beri yang membuatkan seseorang tu suka mengeluh dan marah-marah bila sakit..rasa kecewa dan mengalahkan takdir memang menguasai diri seseorang pesakit tu..sebagai contoh pesakit saya baru umur 44 tahun menghidap penyakit "Perineum Abcess"..dengan ada anak dan suami yang hendak dijaga dan dengan business yang dia miliki tergendala begitu sahaja..sapa yang tak STRESS kan terpaksa berbulan duduk di hospital dengan nurse tiap-tiap hari mencuci luka dan dia rasa pedih dan sakit,tiap-tiap 4 jam ada nurse yang periksa, dengan suasana wad yang ramai pesakit dan pelawat-pelawat, dengan jeritan-jeritan pesakit yang mengalami kesakitan akibat kemalangan..sapa yang boleh tahan..memang la emosi nyer sangat-sangat TERGANGGU..


So, apa yang nurse mampu bantu hanyalah beri sokongan emosi dengan selalu bertanya keadaan pesakit, buat kerja dengan ikhlas dan jangan terpaksa, jangan bila cuci luka nyer buat muka geli ke apa dan cuci la dengan lemah lembut tapi cekap yep, selalu cakap-cakap ngan pesakit..sebab bila pesakit nie sendirian emosi dia lagi la tak stabil n then SENYUMlah..sebab satu senyuman adalah penawar yang lebih mujarab dari ubat-ubatan..tul tak?..hehe =)


Ok jangan la pesakit marah..kamu pun marah..ishhhh tak patut...GERAMMM aku...rasa nak FIRE2!!!! jer..hehe dah la..malas nak marah-marah...aku hanya mampu mengingatkan~..

"KAMU TU KAN NURSE!!!"

p/s : nurse pun manusia juga..tak lari dari sikap-sikap seseorang MANUSIA itu jugak...so, selalulah tempatkan diri kamu di dalam keadaan orang lain..katakanlah " Kalaulah aku di tempatnya, bagaimanakah aku?"...dan bersyukurlah kerana nasib kamu lebih baik dari orang lain.. =)


buat ler pesakit saya..ciap ler kamu kena
FIRE2
!!!grrrrr
garang nie..


=)


0 comments:

Post a Comment