Thursday, October 7, 2010

hidup nie mmg kadang-kadang xleh lari dari masa2 yang mendebarkan..

salam sahabat..


Alhamdulillah selesai exam OSCE saya..10 stesen telah aku tempuh n redah..setelah lama blaja da masuk semester 5 pun..dan sekarang aku diuji..bayang la da berpuluh2 prosedur belajar..tak dapat nak agak ape yang kuar..hehe nak cite camne aku buat yer..macam2..huhu


aku pemegang no BJ 2009-1979


SELASA 5 OKTOBER 2010

UJIAN PEN & PAPER

ujian nie mewakili stesen 9 & 10 yang rehat tu..oleh kerana kami ramai sangat kiteorg kena jawab soklan nie kat dalam dewan..huhu da la kc masa 10 minit jer kena jawab soklan2..kena kira tarikh bayi dijangka lahir dan kire IVD..huhu soklan senang..tapi tak sempat jawab..hmm klau la aku Adi Putra..pejam mata jer dia da dpt selesaikan kot..huh tekanan2!!..xpe ada 8 stesen lagi..chaiyok!!



RABU 6 OKTOBER 2010


Pagi2 selepas solat subuh aku da ciap2 mandi..baca buku prosedur jap dan ciap2 pkai uniform..pegi kolej, mkn n then kiteorang kena kuarantin dlm satu bilik..kuar ikut giliran..dan group kiteorg adalah group yang pling akhir..huhu dr pagi dalam pukul 4 baru kiteorg masuk skill lab..ok OSCE bermula.. =)



STESEN 1 - SUNTIKAN SUBCUTE INSULIN


kat stesen nie Pn. Cik Enie jaga..huh mmg nervous giler..sebelum masuk x henti2 aku selawat tapi perasaan berdebar2 tu tetap ada..yela 1st time masuk stesen kan..walaupun aku dulu jadi model untuk stesen suntikan dan da tau ape dan xleh buat..ok buat macam biasa je tapi Allah jer yang tau..betapa tgn aku terketar2 pegang syringe n jarum..hehe padahal da slalu buat kat hospital..


STESEN 2 - DRESSING


stesen nie aku kena dressing..ish dia kuar pulak bukan luka yang kena cuci tapi tiub saliran..macam tiub PD yang kena cuci...huhu paling keliru dia sediakan kapas tu punyer la banyak..hehek nasib la aku ambik 6 jer..sbb klau tak silap aku klau cuci tiub tak perlu banyak2..buang masa je nak perah kapas2 tu banyak2..aku buat je apa yang patut..n then aku mcm tak yakin sangat brapa la markah yang aku dapat..hoho tawakkal je la..

STESEN 3 - INSERT RYLE'S TUBE


hehe stesen nie aku bleh tersenyum..sbb aku da target menda alah nie kuar..kena masukkan tiub melalui hidung sehingga ke perut bertujuan untuk beri makanan, ubat atau kosongkan perut..aku buat dengan baik dan ikut sume step yang aku da hafal..alhamdulillah cukup2 masa 5 minit tu aku masukkan tiub dan periksa pesakit..huhu insyaAllah ada markah tuk aku..



STESEN 4 - APEX'S BEAT

stesen nie kena kira nadi apeks pesakit name nyer En. Zaki..prosedur nie simple dan aku bleh buat cepat..hanya guna steteskop n then cari lokasi nak locate..pastu dlm masa 1 minit kira nadi apeks En. Zaki tu..hehe tgk puan senyum..ok la tu kot..haha padahal balik tu baru ingt aku cilap catat tarikh.. aku tulis 5/10/2010..adeh arini da 6/10/2010 kot..ish rse mengong pulak sbb cuai..maaf puan..harap puan kc la markah kat sy..hohoho


STESEN 5 - REHAT


stesen nie kite rehat jer..tenangkan fikiran sambil tu skodeng2 member buat prosedur..dan pasang telinga tuk tau prosedur seterusnya supaya kite bertenang dan lebih bersedia...jgn tido pulak yer..hahaa


KHAMIS 7 OKTOBER 2010


STESEN 6 - PENDIDIKAN KESIHATAN (PENYUSUAN SUSU IBU)


soalan nyer suruh aku cite dan nasihat pada ibu tentang penyediaan susu ibu..aku cite la kat ibu tu polisi susu ibu..sbb apa kena kc susu ibu..cara2 nak beri susu..teknik2 pegang bayi dan cara nak galak bayi menyusu..cara perahan dan penyimpanan susu ibu jika ibu tu bekerja..pastu aku cakap2 kat ibu tu apa kebaikan susu ibu nie pada ibu dan bayi..macam2 la aku cite..aku harap apa yang aku cakap tu termasuk la point2 dlm pemarkahan tu..aku tengok puan angguk2 jer..lega la aku..huhu tapi aku terlupa satu jer aku lupa nak kc tarikh temujanji kat ibu tu..aiseyman da la 2 markah kat situ..ish rugi2..xpe la da lepas..hmm


STESEN 7 - PEMBERIAN UBAT MMT


hehe kat stesen nie aku konfiden skit sbb kc ubat senang jer..mmt nie tuk kurangkan iritasi pada perut bagi pesakit gastik..aku pun buat sume yang da biasa aku buat..bila da ciap sume puan panggil aku n then tunjuk markah aku 19/20..dan dia tunjuk satu je aku tertinggal sbb time tuang ubat label ubat mesti menghala ke tapak tgn sbb t klau ubat tumpah tak la kena kat label ubat tu..ala rugi2..dia kata syg satu je lg..xpe la aku lega da jugak..byk da tu..syukur2..



STESEN 8 - POSISI PESAKIT SEMI-PRON

posisi pesakit ke semi-pron..huhu aku ingt rupa nyer je..macam separuh meniarap..ok xpe la aku buat yang terbaik..tapi aku tak puas hati sbb aku lupa step nyer..ish menda senang mmg kadang2 tak dijangka keluar..haih~~...xpe la aku da selesai buat..puan kata suruh ulang balik..aku cuba yang terbaik dan buat sekali lagi..pastu maybe ok skit kot..pastu puan angguk2 tapi aku jeling2 kertas tu aku nmpak aku byk dpt markah 1/2 jer..alamak!!! cuak gak..hmm


STESEN 9 - PEMBERIAN NEBULIZER


stesen nie ok la jugak sbb aku mmg expect menda nie kuar..cara pemberian dan penerangan pada pesakit tentang guna mesin tu n then cara nak sedut ubat nie..alhamdulillah nie la stesen terakhir aku..huh sangat,sangat,sangat lega da abis semua..

STESEN 10 - REHAT

stesen nie kite rehat jer..tenangkan fikiran sambil tu skodeng2 member buat prosedur..dan pasang telinga tuk tau prosedur seterusnya supaya kite bertenang dan lebih bersedia...jgn tido pulak yer..hahaa


memang kadang-kadang hidup nie penuh dengan perkara-perkara yang mendebarkan??

hehe memang berdebar tu buat kite rasa tension,rasa nak mati pun ada..

haha tapi menda-menda nie sume la yang membuatkan kite lebih

MATANG

untuk menghadapi semua perkara dalam hidup nie

dan

membuatkan kite lebih

DEWASA


Ya Allah, semoga aku dan sahabat-sahabat seperjuanganku LULUS cemerlang dalam peperiksaan OSCE ini..

Aminn...





Haa buku nie kena khatam la klau nak OSCE..huhu



0 comments:

Post a Comment