Thursday, October 14, 2010

perjalanan..

salam sahabat,


" mula-mula merangkak....pastu berjalan...dan sekarang da boleh berlari "


Sejak aku selamat dilahirkan pada 18 Februari 1990 pada pukul 6.18 pagi aku mula kenal akan DUNIA..
Ya Allah cantiknya dunia..waktu kecik-kecik aku hanya kenal mak,abah dan akak-akakku dalam hidup aku..bila orang asing ambik dan pegang aku..mula la aku tak keruan..menangis sana sini..takut agak nyer..hehe ntah la..tapi mak penah kata aku nie jenis senang nak jaga..makan jer apa yang mak suap..pastu tido..bangun tido kelip-kelip mata jer..patut la satu malam aku tido dalam kelambu..kelambu tu ada terangkat sikit penuh nyamuk masuk gigit2 aku yang tembam nie..adehh tapi aku senyap jer..tido nyenyak..pagi tu mak angkat kelambu penuh nyamuk..mak da macam nak nangis tengok aku..tapi..aku tido jer...haihhh budak nie...hehe bukan mak..sebenar nyer ana nak derma darah malam tu pada nyamuk2 lapar tu..keh3..


Bila da dekat 6 bulan aku da mula pandai nak merangkak-rangkak..angkat-angkat jer kepala..adui punyer la susah nak merangkak..xpe cuba punyer cuba dapat la angkat badan sendiri...hehe time tu memang la bes..leh merayap mana yang aku nak...pegi belakang langsir..pegi sibuk kat dapur time mak masak-masak..jumpa menda-menda pelik aku mula la nak masukkan dalam mulut..ish taik cicak pun aku gentel2..nasib la tak makan..yer ke..ntah2 selamat da sebelum mak nampak..haha....macam-macam la aku nie...tak pe aku suke explore..cehh baru la adventure hidup nie..hee kan?


Setaun dah aku..aku mula la nak berjalan..."tak tih".."tak tih"...kata abah...hehe dengan usaha..dan terjatuh bangun..jatuh bangun...aku pun mula la nak berjalan...wah bila dah berjalan lagi la mengada aku..ish kesana kemari ilang sana sini..menyusahkan mak aku mencari aku sana sini..hehe time nie da pandai cakap tau..tapi pelat arr...biasa arr tu...hehe nampak jer da pandai jalan sana sini..tapi bila lapar duk cari mak jugak..bukan nak ape tapi nak "nenen"..hehe pe lagi..ish kuat sangat menyusu..sampai dah ada adik sibuk nak lagi..tapi botol nyer la..tak cukup lak t tuk adik aku...hehe nasib baek tak jongang sebab suka hisap susu..


sekarang


Da besar pun..tima kasih mak abah kerana dah jaga ana dari ana mula bukak mata sampai la ana dah pandai jaga dan uruskan diri sendiri pun...



Perjalanan sekarang...
Ya, aku masih belajar..umpama aku baru hendak merangkak..

Bila da dapat Diploma nanti aku akan mula berjalan atas kaki sendiri..

Bekerja adalah masa tuk aku majukan diri sendiri dan berjasa pada keluarga..ya, masa tu aku akan mula berlari...


Dan, kalau umur aku masih panjang...aku akan temui dengan orang yang akan mula jaga aku selama nyer hingga akhir hayat..masa tu aku melompat ler..sebab suke3!!..haha gatai!


Bila da tua nanti..aku akan mula berjalan...merangkak...dan akhirnya hanya duduk berehat...dan ada yang setia menjagaku..


Sebab aku setia menjaga abah dan mak sentiasa selagi aku mampu..


Aku penah tengok dalam drama kalau kite derhaka pada kedua ibu bapa..nanti tak mungkin juga anak-anak kita akan derhaka kepada kita jugak kan..


Jadi, aku tak mahu derhaka kepada abah dan mak yang telah melahirkan dan menjaga aku selama ini..sesungguhnya jasa mak ngan abah tak dapat aku balas..hanya aku dapat adalah sentiasa buat mak ngan abah tersenyum..


Doaku agar keluargaku sentiasa bahagia, terhindar dari segala malapetaka..semoga mak dan abah redha dengan kehidupanku,semoga aku jadi yang solehah, dikurniakan suami yang soleh..anak-anak yang soleh dan solehah..amin..








perjalanan..



0 comments:

Post a Comment