Thursday, October 21, 2010

please stand up


salam kawan-kawan..


Hari ini sepatutnya SHARIFAH NURUL FARHANA bercuti dan boleh bangun lewat tapi arini ada kelas ganti pulak..oleh itu dengan semangat yang TINGGI dan menjulang-julang saripah pun pegi la bersiap ke kelas..(nada tak bleh blah padahal...)haha..

Sesampai ke kelas yang seramai 169 pelajar nursing pun berkumpul..mula belajar..hari nie kami blaja tajuk "EPILEPSY" iaitu biasa orang cakap sawan..tau sawan?..mesti dapat bayang orang tu tetiba kejang n then kuar buih2 kat mulut kan?..best bila dah tau tentang sawan nie..sebenar nyer kite yang terbiasa dengan stress pun boleh menjadi faktor penggalak kena sawan nie tau..haa pandai-pandai la tangani stress anda dengan bijak..kawal emosi,kawal tingkah laku dan yang penting senyum dan BERSABARLAH..kan?..hehe tak perlu marah2 dan salahkan orang lain dengan masalah yang kite hadapi..haa tul x?..kalau tak anda berisiko untuk dapat sawan..haa nak ke?..hehe ecece macam pakar psikologi pulak..




Ok, cakap pasal motivasi..tadi tengah2 kelas pengarah jabatan kami atau bonda kami datang tengok cara kiteorang belajar dalam kelas n then kasi sedikit nasihat yang membuatkan aku kagum dengan semangat bonda..bonda walau dah lebih 35 tahun dalam dunia nursing nie dan dah masak sangat dengan pelajar-pelajar..yang membuat aku sangat kagum walaupun bonda dah bertongkat dia sanggup sama-sama mendidik anak-anak dia yang baru setaun jagung dalam dunia kejururawatan nie..kata bonda "WHEN YOU CHANGE YOURSELF,YOU MUST CHANGE EVERYTHING"..berubahlah dan buka mata dengan dunia sekarang yang semakin mencabar dan banyak persaingan..berubahlah supaya tidak leka dengan dunia sekarang yang banyak sangat godaan..apa lagi saya sebagai seorang pelajar..berubahlah sharifah nurul farhana..banyakkan bekalan kamu sebelum kamu menempuh alam yang di luar sana...


Kata bonda lagi.."HIDUP NI KALAU HANYA SEORANG,KITA TAK BOLEH BUAT APA PUN,SO,KITA KENA BEKERJASAMA"..betul kata bonda..janganlah kite seronok melihat kawan-kawan kite gagal sedangkan hanya kite seorang yang cemerlang..lagi seronok kalau kite semua sama-sama berjaya kan?...pulak-pulak dalam dunia nursing..kalau dalam wad hanya seorang nurse nak urus semua pesakit..aku konpem nurse tu mesti giler..hehe..haa sebab tu la kite kena bekerjasama barulah rasa kemanisan bekerja tu..jangan pentingkan diri kite sendiri jer..tak kemana pun kalau orang yang macam tu..tinggi mana pun kite ingatlah kite bermula dari BAWAH..ingat tu sharifah..ye bonda,saya akan ingat sampai mati..
Kagum dengan semangat bonda dan semua lecturer2 yang mengajar..tak lama lagi saya akan melangkah ke tahun akhir..semoga saya semakin serius untuk belajar..jangan main-main lagi..hehe

p/s : tak lama lagi nak turun posting dah..dengar2 aku dapat HOSPITAL TENGKU AMPUAN AFZAN,KUANTAN lagi..heee best2..walaupun penat tapi aku lebih banyak belajar..cabaran tuh..chaiyok2!!






0 comments:

Post a Comment